|
Dowody wskazuj±ce na istnienie reinkarnacji
Ian Stevenson ( ur. 31 X 1918 w Montrealu, Kanada; zm. 8 II 2007 w Charlottesville, Virginia USA) by³ kanadyjskim psychiatr± i zajmowa³ siê badaniami nad reinkarnacj±.
Badania rozpocz±³ w 1953 r. a ju¿ od roku 1964 po¶wieci³ siê wy³±cznie badaniu reinkarnacji.
Miêdzynarodowe uznanie uzyska³ dziêki publikacjom swoich badañ nad dzieæmi, które przypomina³y sobie poprzednie wcielenia.
Z fenomenaln± zgodno¶ci± zbada³ zwi±zek pomiêdzy cielesnymi znamionami wystêpuj±cymi u tych dzieci a ich egzystencj± w rodzinach, o których te dzieci opowiada³y. Opublikowa³ wiele ksi±¿ek na temat swoich badañ, z których kilka zosta³o przet³umaczonych na niemiecki: Reinkarnacja w Europie, Dowody na reinkarnacjê, Dowody na reinkarnacjê – blizny i przyrodzone znamiona udowadniaj± powtarzaj±ce siê ¿ycie ludzkie na Ziemi, Reinkarnacja: cz³owiek w obliczu ¶mierci i ponownych narodzin.
Prof. Ian Stevenson sprawdzi³ skrupulatnie te przypadki, które zosta³y przedstawione w jego publikacjach. Pojecha³ na miejsce zdarzeñ i przeprowadzi³ dok³adne dochodzenie w¶ród ludzi, którzy mieli z tym zwi±zek. Dobrze udokumentowany zosta³ nastêpuj±cy przypadek z Libanu.
Podczas badañ w 1962 r. w Brazylii prof. Stevenson pozna³ pewnego Libañczyka. Cz³owiek ten pracowa³ jako t³umacz i by³ zainteresowany badaniami Stevensona. Opowiada³ o wielu przypadkach dzieci w jego ojczystej wiosce Kornayel w Libanie, które przypomina³y sobie swoje poprzednie ¿ycie.
16 marca 1964 roku prof. Stevenson polecia³ do Libanu, aby nawi±zaæ kontakt z bratem t³umacza. Jednak¿e przeprowadzi³ siê on do Bejrutu. W tej sytuacji prof. Stevenson pozna³ innych cz³onków tej rodziny.
Gdy prof. Stevenson rozmawia³ z nimi o przyczynie przyjazdu i swoich badaniach, niektórzy natychmiast napomknêli, ze jedno dziecko z ich wsi przypomina sobie swoje poprzednie ¿ycie. Ch³opiec ten nazywa³ siê Imad Elawar. Jego ojciec Mohammed Elawar by³ kuzynem mê¿czyzny, którego profesor Stevenson szuka³.
Imad urodzi³ siê 21 XII 1958 r. w ma³ej wsi Kornayel w Libanie. Nie maj±c pe³nych dwóch lat zacz±³ wymieniaæ ku zdumieniu swoich rodziców ca³y rz±d obcych, zupe³nie nieznanych nazwisk. Ze szczególnie wielkim zachwytem wymienia³ nazwisko „ Jamileh“.
W pewnym momencie Imad zacz±³ opowiadaæ, ¿e nie nale¿y do wioski, w której obecnie mieszka, ale do wioski Khriby i do innej rodziny i prosi³ o „powrót do Khriby“. Khriby jest oddalona o ok. 40 kilometrów od Kornayel. Imad opowiada³ czêsto o wypadku samochodowym, w którym pewien mê¿czyzna zosta³ przejechany przez ciê¿arówkê, w wyniku czego straci³ obie nogi. Ojciec nie chcia³ synowi wierzyæ i zarzuca³ mu, ¿e jest k³amczuchem oraz zabroni³ mu o tym mówiæ. Ale ch³opiec nadal opowiada³ tê historiê swojej matce i dziadkom.
Pewnego dnia Imad napotka³ na ulicy obcego mê¿czyznê. Podszed³ do niego i obj±³ go. Zdumiony mê¿czyzna zapyta³: „Znasz mnie?“ i Imad odpowiedzia³ : „Tak, ty by³e¶ wcze¶niej moim s±siadem“. Ten mê¿czyzna pochodzi³ z Khriby. Rodzice Imada zaczêli siê nad tym zastanawiaæ i przestali zabraniaæ synowi o tym mówiæ.
Pewna kobieta, która odwiedzi³a swego czasu rodziców Imada, pochodzi³a z okolicy Khriby. Potwierdzi³a wtedy, ze wymienieni przez Imada ludzie rzeczywi¶cie istniej± w Khriby. Tak¿e ów tragiczny wypadek mia³ miejsce.
W tym czasie prof. Stevenson przyby³ do Libanu i zaj±³ siê badaniem przypadku Imada. Gdy ju¿ pozna³ wszystkie detale, o których dowiedzia³ siê od rodziny Imada, zaproponowa³, aby pojechaæ wraz z Imadem do Khriby. Celem by³o stwierdzenie na miejscu czy jego twierdzenia s± prawdziwe. W tym czasie Imad mia³ 6 lat i opowiada³ jeszcze bardzo ¿ywo o swoim poprzednim ¿yciu.
Podczas badañ zaistnia³y pewne trudno¶ci. Imad zna³ swoje wcze¶niejsze nazwisko Bouhamzy, ale nie móg³ sobie przypomnieæ swojego imienia. Nie mo¿na wiêc by³o dok³adnie okre¶liæ, jak± rolê odgrywa³ w swojej poprzedniej rodzinie. Poza tym rodzice Imada na podstawie opowiadañ syna wyrobili sobie w³asne wyobra¿enie o tej wcze¶niejszej rodzinie, które jednak w wyniku badañ prof. Stevensona okaza³o siê jako fa³szywe.
Rodzice nie s³uchali dok³adnie syna i do³o¿yli do tej historii w³asne wyobra¿enia. Mimo ¿e Imad pokaza³ kierunek do swojego wcze¶niejszego domu, to jednak b³êdne interpretacje rodziców zaprowadzi³y profesora na fa³szyw± drogê i nie móg³ on spotkaæ ¿adnego cz³onka wcze¶niejszej rodziny Imada.
Dopiero gdy prof. Stevenson pozna³ historiê ¿ycia Ibrahima Bouhamzy z Khriby, która pasowa³a do opowiadania Imada, móg³ w swoich poszukiwaniach pój¶æ dalej. W ten sposób w koñcu dowiedzia³ siê, kim Imad wcze¶niej by³, a mianowicie by³ to Ibrahim Bouhamzy, m³ody mê¿czyzna, który mia³ piêkn± dziewczynê o imieniu Jamileh, z któr± chcia³ sie o¿eniæ.
Ibrahim Bouhamzy 18. IX 1949 roku zmar³ na gru¼licê. Jamileh wysz³a za m±¿ za innego mê¿czyznê.
Prof. Stevenson odwiedzi³ wraz z Imadem oraz jego ojcem wcze¶niejsz± rodzinê w Khriby. Chcia³ skonfrontowaæ ch³opca z cz³onkami rodziny Ibrahima, ale bez wywierania ¿adnego wp³ywu poprzez wskazówki czy sugestie.
Przebieg ponownego rozpoznania mia³ tak ¿ywio³owy charakter, ¿e profesor straci³ nad nim kontrolê. Imad rozpozna³ swoj± by³± siostrê, ale nie rozpozna³ swojej matki, poniewa¿ bardzo siê ju¿ postarza³a. W czasie tego spotkania prof. Stevenson móg³ udowodniæ, ¿e z szesnastu wskazañ, czterna¶cie by³o prawdziwych, a dwa pozosta³e by³y nie do koñca pewne lub przypadkowe.
Imad wskaza³ kryjówkê swojej broni, któr± zna³ tylko on i jego dawna matka. Przypomnia³ sobie tak¿e, ¿e posiada³ dubeltówkê. By³y to informacje zgodne z prawd±. Lata potem domaga³ sie otrzymania z powrotem swojej broni.
Jego siostra z poprzedniego ¿ycia imieniem Huda zapyta³a go, czy wie, co powiedzia³ na krotko przed ¶mierci±. Imad odpowiedzia³: „Huda, zawo³aj Fuada“. Tak¿e to by³o prawid³owe, co siostra potwierdzi³a! Tak¿e charaktery Imada i Ibrahima by³y do siebie podobne. Obydwaj byli k³ótliwi i lubili polowania. Z powodu swojej s³u¿by wojskowej Ibrahim dobrze mówi³ po francusku. Imad radzi³ sobie w szkole z jêzykiem francuskim nadzwyczaj dobrze jak na swój wiek.
Jedno zdarzenie, które wydarzy³o siê dopiero w 1970 roku jest szczególnie interesuj±ce. Pewnego dnia Imad szed³ ze swoim wujkiem Mahmoud przez Khriby. Na ulicy Imad rozpozna³ mê¿czyznê, który by³ wcze¶niej ¿o³nierzem. Obaj rozmawiali ze sob± i mê¿czyzna potwierdzi³, ¿e on i Ibrahim wst±pili oboje w tym samym dniu do armii francuskiej i podczas s³u¿by wojskowej ³±czy³a ich bliska za¿y³o¶æ.
Ten wypadek, o którym Imad opowiada³ jako dziecko, w którym to pewien mê¿czyzna straci³ obie nogi, wi±za³ wcze¶niej z tym koleg±. Ale okaza³o siê, ¿e mê¿czyzna z wypadku by³ kuzynem kolegi z wojska o imieniu Said i ¿e ten straszny wypadek bardzo dotkn±³ Ibrahima.
Prof. Stevenson w czasie swojej wizyty w Libanie w 1973 roku ponownie spotka³ ju¿ teraz czternastoletniego Imada. Jego wspomnienia zatraci³y trochê swoj± wyrazisto¶æ, ale nie zapomnia³ ich jeszcze ca³kowicie. Tylko swojej wcze¶niejszej ukochanej Jamileh nie spotka³ do tej pory. Mówi³ teraz, ¿e chce o¿eniæ siê z jej córk±, mimo ¿e tak¿e jej nie widzia³ jeszcze do tej pory. Gdy rozmowa zesz³a na ¶mieræ Lateife, jego matki z poprzedniego ¿ycia, Imad posmutnia³, a po jego twarzy potoczy³y siê ³zy.
reinkarnacja dowody na ni± mo¿na znale¶æ w ró¿nych badaniach naukowych
Ian Stevenson
¬ród³o: Paola Mascolo; Streszczenie wybranych fragmentów z ksi±¿ki „ Dwadzie¶cia przypadków wskazuj±cych na reinkarnacjê“ prof. Iana Stevensona. (Fall Imad aus dem Libanon).
|
|
|
|